تاریخ امروز:29 اسفند 1402
متغیرها در جاوا

متغیرها در جاوا

خب اولین بحثی که توی هر زبان برنامه‌نویسی مطرح میشه متغیرها هستند. خب اول از همه یه تعریف ویکی‌پدیایی از متغیر:

در برنامه‌نویسی رایانه، یک متغیر (به انگلیسی: Variable) یک مکان در حافظه (آدرس حافظه) است که دارای یک نام نمادین با عنوان شناسه (به انگلیسی: Identifier) می‌باشد و می‌تواند حاوی اطلاعات یا یک مقدار معلوم یا مجهول که به آن ارزش (به انگلیسی: Value)گفته می‌شود باشد. به زبان دیگر، متغیر در برنامه‌نویسی به فضایی که برای ذخیره داده‌ها کنار گذاشته شده‌است می‌گویند.

کلا متغیر یعنی ما میایم به یه خونه از رم سیستم اسم می‌دیم و یه سری چیزا رو میریزیم توش که ذخیره کنه تا بتونیم روش عملیاتی رو انجام بدیم.

خب حالا برگردیم سر جاوای خودمون. برنامه HelloWorld که توی پست قبلی نوشتیم رو باز کنید.

اولین و ساده ترین متغیری که میخوایم بررسیش کنیم Int یا همون Integer هستش. این نوع متغیرها عدد هستند بدون اعشار.

خب زیر کد

System.out.println("Hello, World!");

این کد را وارد کنید:

int MyfirstNumber = 13;

خب این کد یعنی ما یه متغیر به اسم MyfirstNumber از نوع int ساختیم و مقدار 13 رو ریختیم توش.

حالا میایم زیر این کد این دستور رو میزنیم:

System.out.println(MyfirstNumber);

کل کد به این صورت میشه:

public class Hello {
    public static void main(String[] args){
        System.out.println("Hello, World!");
        int MyfirstNumber = 13;
        System.out.println(MyfirstNumber);
    }
}

و بعد اون رو اجرا می‌کنیم:

Screen shot 1397 05 30 at 22. 12. 39

خب ما می‌تونیم عملیات ریاضی هم انجام بدیم:

این کد رو:

int MyfirstNumber = 13;

با این تغییر بدید:

 int MyfirstNumber = 13+10;

و وقتی اجراش می‌کنید می‌بینید که مقدار ۲۳ چاپ شدش.

Screen shot 1397 05 30 at 22. 15. 13

خب حالا تیکه کدمون رو بیایم اینجوری تغییر بدیم:

public class Hello {
    public static void main(String[] args){
        System.out.println("Hello, World!");

        int MyfirstNumber = 12+10;
        int MySecendNumber = 3*2+(21-10);
        int myThirdNumber = MyfirstNumber/2;
        int total = MyfirstNumber + MySecendNumber + myThirdNumber;
        System.out.println(total);
    }
}

و اجراش کنیم:

Screen shot 1397 05 30 at 22. 23. 45

متغیر نوع byte

خب ما خیلی وقت‌ها به متغیر کوچک‌تری نسبت به int نیاز داریم. یه نوع متغیر داریم به اسم byte . این نوع متغیر مقادیر بین -128 تا 127 رو می‌تونه توی خودش نگه داره.

نحوه‌ی تعریفش به این صورت هستش:

byte a = 10;

متغیر نوع short

خب یه مدل دیگه متغیر داریم بهش می‌گن short. این متغیر از int کوچک‌تر و از byte بزرگتر هستش. این نوع متغیر مقادیر بین -32768 تا 32767 رو می‌تونه توی خودش نگه داره.

نحوه‌ی تعریفش به این صورت هستش:

short b = 32767;

متغیر نوع long

خب یه مدل دیگه متغیر داریم بهش می‌گن long. این متغیر از دوبرابر int هستش. نکته مهم توی تعریفش این هستش که وقتی این نوع متغیر رو مقدار دهی می‌کنیم باید یک L جلوی مقدار بزاریم.

نحوه‌ی تعریفش به این صورت هستش

long c = 10000000000L;

تبدیل نوع متغیر‌ها

خب وقتی ما روی بعضی از  این متغیرهای بالا عملیات انجام می‌دیم، خروجی که می‌ده به ما int هستش. کد زیر رو ببینید:

byte a = 10;
byte MyNew = (a/2);

این کد ارور میده و میگه که خروجی a/2 نتیجش، int هستش.

برای همچین موقع‌هایی ما میایم خروجی رو تبدیل می‌کنیم:

byte a = 10;
byte MyNew = (byte) (a/2);

و به جاوا میفهمونیم که ما خروجی byte میخوایم.

متغیر نوع  float و double

خب ما برای استفاده از اعداد اعشاری از این مدل متغیر استفاده می‌کنیم. فرق این دو در دقت اعشار و بزرگی عدد هستش‌ (double بزرگتره) فقط یادمون باشه وقتی عددی رو درونشون می‌ریزیم، جلوی اعداد float یک f و جلوی اعداد double یک d باید بزاریم ( برای double ضروری نیست)

نحوه‌ی تعریفش به این صورت هستش:

 float myNumberFloat = 5.03f;
 double myNumberDouble = 321.123213123123d;

بیشتر سعی میشه از double استفاده بشه تا float. به ۳ دلیل:

  • double توی سیستم‌های جدید سریعتر پردازش میشه
  • اکثر تابع‌های پیش‌فرض جاوا مثل sin و cos مقداری که برمی‌گردونن double هستش.
  • اعشار بیشتری داره و دقت محاسبات رو بالاتر می‌بره

متغیر نوع char

این نوع متغیر برای ذخیره‌ی یک کاراکتر استفاده می‌شود. فقط و فقط یک کاراکتر را نگه میداره.

نحوه‌ی تعریفش به این صورت هستش:

 char MyChar = 'S';

همچنین می‌تونید توی char یک یونیکد رو نمایش بدید:

char MyChar = '\u00A9';

متغیر نوع boolean

این نوع متغیر فقط ۲ مقدار true و false رو می‌گیره.

نحوه‌ی تعریفش به این صورت هستش:

boolean BoleanVar = true;

متغیر نوع  String

خب تا اینجا با انواع متغیر‌های اولیه جاوا آشنا شدیم. یه مدل دیگه متغیر داریم به اسم String. از اون برای ذخیره چندین کاراکتر کنار هم استفاده میشه.

نحوه‌ی تعریفش به این صورت هستش:

String data = "Hi, I'm a String :)";

الحاق String ها

خب آخرین چیزی که می‌خوام توی این پست بگم اینه که چجوری ۲ تا رشته رو به هم دیگه پیوند بزنید.

        String FirstString = "Hi, I'm Soroush.";
        String SecendString = "I Love Java.";
        String Result = FirstString + SecendString;
        System.out.println(Result);

خروجی این کد به صورت زیر هستش:

Screen shot 1397 05 31 at 03. 50. 11

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *