تاریخ امروز:1 اردیبهشت 1403
ملاک‌های محتوایی یک مقاله

چگونه یک مقاله خوب بنویسم – ملاک‌های محتوایی مقاله

سلام به همه ی دوستان

همون طوری که تو گروه بازاریابی اینترنتی تلگرام قولش رو داده بودم اولین بخش از آموزش مقاله نویسی رو با موضوع ملاک‌های محتوایی مقاله شروع میکنم.

یکی از مهمترین ابعاد یک مقاله، محتوای علمی و ارزشمندی کیفی اون مقاله هستش. مقاله باید یافته‌های مهمی رو در دانش بشر گزارش بکنه و دارای پیامی آشکار باشه. بنابراین قبل از تهیه مقاله محقق باید از خود بپرسه که آیا مطالب اون اونقدر مهم هستن که انتشارشون قابل توجیه باشه ؟؟ آیا دیگران از آن بهره می‌برن؟‌ آیا نتایج پژوهش اون، کار دیگران را تحت تاثیر قرار می‌دهد؟

چگونه یک مقاله خوب بنویسم

چگونه یک مقاله خوب بنویسم

در اینجا به چند اصل مهم از اصول و معیارهای محتوایی مقاله اشاره می‌کنم که توجه به آن‌ها قبل از تهیه مقاله به ارتقای کیفیت آن کمک می‌نماید.

  1. فرآیند تفکر: تفکر، تلاش برای معلوم کردن یک مجهول با استفاده از علوم موجود است. بنابراین مهمترین محور محتوایی یک پژوهش اینه که یک مجهولی رو روشن کنه. بر این اساس، هر پژوهش در پی پاسخ دادن به پرسش‌هایی است که تاکنون برای مخاطبان کشف نشده است. از این رو بهتر است که مقالات خود رو با طرح چند سوال شروع کنیم که در متن در پی پاسخ دادن به اونها هستیم
  2. منطقی بودن: منطق که راه درست اندیشیدن و صحیح استدلال آوردن را می‌آموزاندُ ابزاری ضروری یک مقاله است و نویسنده باید شایستگی لازم رو در استدلال آوردن، تحلیل محتوا، و نتیجه گیری داشته باشد. قواعد تعریف، طبقه بندی، استباط‌های قیاسی و استقرایی، روش‌های مختلف نمونه‌برداری و غیره همه از ویژگی‌های منطقی یک مقاله علمی است که محقق باید با آن‌ها توجه داشته باشد.
  3. انسجام و نظم‌دار بود: مرتبط بودن اجزای مختلف مقاله با همدیگر، همچنین متناسب بودن آن ها با عنوان مقاله و ارتباط عناوین فرعی با همدیگر، از جمله مواردی است که به تحقیق، یکپارچگی و انسجام می‏بخشد. بر این اساس، باید عناوین فرعی مقاله خود را با نظمی منطقی از از همدیگه جدا کنیم.
  4. تراکمی بودن: هدف از یک مقاله خوب پاسخ به سئوال هایی است که تا آن زمان دست کم از نظر ما، پاسخی منطقی برایشان وجود نداشته است، هر مقاله معمولا یا برای کشف و بررسی یک موضوع جدید است و یا برای تکمیل دانش در یک موضوع. بنابراین هدف اصلی یک مقاله، کشف یا تکمیل دانش بشری است و به همین دلیل نه بهتر هستش مطالبی دیگری که قبلا وجود داشته است را با عبارات مختلف مجددا بیان نکنیم.
  5. تناسب موضوع با نیاز‌های فعلی: هر مقاله باید بر اساس نیازهای اساسی بازار هدف و یا جامعه علمی خود باشد و در صدد حل آن مسایل برآید؛ بنابراین از بهتر است موضوعاتی که از اولویت تحقیقاتی برخوردار نیستند را بیان نکنیم.
  6. خلاقیت و نو‌آوری: هر مقاله زمانی می‏تواند در ارتقای سطح دانش، موفق و موثر باشد که از فکری بدیع و خلّاق برخوردار باشد. مقالاتی که به جمع آوری صِرف بسنده می‏کنند، نمی‏توانند سهم عمده‏‌ای در پیشرفت دانش داشته باشند. به همین دلیل بهتر هستش که یک موضوع جدید رو مورد بحث قرار بدیم.
  7. توضیح مطلب در حد ضرورت: از جمله مواردی که مقاله‌نویس باید بدان توجه کند، پرهیز از حاشیه‏‌روی و زیاده‏‌گویی افراطی است؛ هم چنان که خلاصه‏‌گویی نباید به حدی باشد که به ابهام و ایهام منجر شود؛ بر این اساس مقاله‌‌نویس باید به حدی مطالب را توضیح دهد که منظورش برای خواننده صریح و واضح باشد.
  8. متناسب بودن با نظریه‌ها: هر مقاله، باید متشکل از نظریه‏‌ها و قوانینی باشد که مورد اکثر صاحب‏نظران آن فن است. به همین رو بهتر است در مقاله‌های خود نظریه‌های مرتبط را ذکر کنیم و بر پایه‌ی آن‌ها موضوع را پیش ببریم.
  9. اجتناب از کلی گویی: مقاله‌نویس باید بتواند مباحث مورد بحث خود را به روشنی توضیح دهد و با زبان گویا آن را شرح دهد و از کلی گویی اجتناب نماید.
  10. گزارش روش‌شناسی تحقیق: تحقیق فرایندی است که از طریق آن می‏توان درباره ناشناخته‏‌ها به جست‌و‌جو پرداخت و از آن، شناخت لازم را کسب کرد. در این فرایند چگونگی گردآوری شواهد و تبدیل آن ها به یافته‏‌ها روش‏‌شناسی نامیده می‏شود.
    این سئوال که چگونه داده‏ها باید گردآوری شود و مورد تفسیر قرار گیرد، به طوری که ابهام حاصل از آن ها به حداقل ممکن کاهش یابد؟ از موارد مهم یک مقاله است. یک مثاله زمانی می‏تواند مطالب خود را به اثبات برساند که از روش گردآوری مناسبی برخوردار، و آن روش‏ها در مقاله به خوبی بیان شده باشد.

مطلب نوشته شده برداشتی آزاد از روی کتاب اصول و قواعد مقاله نویسی می‌باشد. این کتاب انتشار نشر دایان است و تالیف این کتاب توسط افراد زیر انجام شده است :

  • آقای منوچهر مزداپور
  • آقای دکتر مسعود امیری
  • آقای هیمن مرادی سردره
  • خانم فاطمه امینی چرمهینی