تاریخ امروز:31 فروردین 1403
آموزش تغییر آی‌پی

آموزش تغییر آی‌پی سرور دبیان و دایرکت ادمین

چرا می‌خواستم عوض کنم؟؟

چند وقتی میشد درگیر بودم در مورد نرسیدن ایمیل‌های سرورم به یاهو با دیتاسنتر درگیر بودم، یک ماه بود دیتاسنتر رو عوض کرده بودم و از روزی که سایت‌ها رو منتقل کردم هیچ ایمیلی ارسال نمی‌شد به یاهو.

هرچی راه‌حل به نظرم میرسید طی کردم (نصب DKIM,SPF,reverse dns,ptr و ثبت در postmaster یاهو) که خب طی اعلام یاهو آی‌پی از قبل اسپم بوده و دیتاسنتر مذکور آی‌پی به اصطلاح Clean به من نداده بود که طی مذاکراتی که تقریبا شبانه‌روز از طریق تیکت جریان داشت (درسته طول کشید ولی اینکه ۳ نصفه شب زیر ۱۰ دقیقه بخش فنی دیتاسنتر جواب میداد بهم آرامش بخش بود) خود دیتاسنتر هم اعلام کردم که این آی‌پی‌ها رو از تبیان خریداری کرده و پیگیر این مشکل از طریق اونجا میشه و قول حتی شکایت از تبیان بابت این موضوع رو به من داد. (‌نمیشه به دیتاسنتر زیاد خرده گرفت، خودش از جای دیگه خریده و اونجا بهش اینجوری داده)

راستی، دیتاسنتری که من استفاده می‌کنم بعد از انتقال از iweb کانادا، پارس‌پک هستش. در مجموع ۲ ماه استفاده فعلی، عملکرد قابل قبولی داره، من روز اول که میخواستم انتقال بدم سرورهام رو از xaas و پارس‌پک و میهن وب‌هاست سرویس گرفتم و در میان این‌ها کیفیت سرویس‌دهی xaas به شدت افتضاح، کیفیت میهن وب‌هاست قابل قبول و کیفیت پارس‌پک خوب بود. این نکته قابل ذکر هستش که بعد حدود ۷-۸ سال سرور داشتن از iweb ، معیار کیفیت عالی برام iweb هستش. کلا توی دنیا بخوایم مقایسه کنیم، اکثر دیتاسنتر‌ها کیفیتی پایین‌تر از iweb میدن. بعد از این کش‌ مکش‌هایی که بود، پارس‌پک آی‌پی جدیدی به من داد که ست کنم. نحوه‌ی ست کردن آی‌پی جدید بر روی سرور خودم که دایرکت‌ادمین و دبیان، آخرین نسخه هستش رو در زیر توضیح دادم:

چی‌کار کردم؟

خب اول از همه فرض رو بر این میزارم رنج آی‌پی یکی هستش (توی مورد من یکی بود)

اول فایل interface سرور رو ویرایش می‌کنیم. به این تیکه خیلی دقت داشته باشین. چون اگه اشتباه کرده باشین، سرورتون دیگه بالا نمیادش و باید به دیتاسنتر بگین درستش کنه (اگه دسترسی kvm به سروتون وجود داشته باشه)

این فایل رو اینجوری ویرایش می‌کنیم:

nano /etc/network/interfaces

مقدار جلوی address که آی‌پی قدیم سیستم هستش رو به جدیده تغییر میدیم.

فایل رو Ctrl + X و y زده و سیو می‌کنیم.

سرور رو ریست می‌کنیم (دستور reboot)

حالا دستور زیر رو میزنیم:

cd /usr/local/directadmin/scripts 

یادمون باشه که لایسنس آی‌پی رو قبلا توی پنل سایت دایرکت‌ادمینمون چنج کرده باشیم.

حالا دستور زیر رو اجرا می‌کنیم:

./getLicense.sh CID LID
/etc/init.d/directadmin restart
cd /usr/local/directadmin/scripts  
 ./ipswap.sh OLD_IP_ADDRESS NEW_IP_ADDRESS

بعد از این‌ها دوباره سرور رو ریبوت بدین 🙂

به همین سادگی 🙂

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *